Lutospawanie
Lutospawanie

Lutospawanie - metoda naprawy karoserii samochodowych

Lutospawanie w porównaniu do spawania metodą MIG/MAG wprowadza znacznie mniej ciepła w miejsce spawania co pozwala na zachowanie powłoki cynkowej oraz na nie odkształcanie się detalu. Lutospawanie zostało wymyślone w około 1990 roku, ale swoją popularność zyskało dopiero po tym jak przemysł samochodowy uznał, że tą metodą można naprawiać karoserię automobili. 

W samochodach stosuję się najczęściej blachy galwanizowane cynkiem o grubości ok 20-80µm oraz aluminium. Temperatura wrzenia cynku to 907°C. Spawanie łukowe MIG/MAG wytwarza temperaturę ok. 1650°C co powoduje ze powierzchnia cynku ulega zagotowaniu i odparowaniu ( uwaga na gorączkę cynkową ) i element jest narażony na szybką korozję. Dodatkowo tak wysoka temperatura powoduje zmiany w strukturze materiału przez co nie jest on już tak wytrzymały. Po oczyszczeniu detalu z cynku i spawaniu, można korzystać z zabezpieczeń połączenia typu "zinc spray", ale zabezpieczenie jest niedostateczne. Z pomocą przychodzi metoda lutospawania. Korzystając z drutów miedziowych np. CuSi3, CuAl8 o zakresie temperatury topnienia odpowiednio: 910÷1025°C, 1030÷1040°C oraz niższych parametrów spawania zachowujemy warstwę cynku.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie spawarki do lutospawania.

Istotny elementem, a często pomijanym przy lutospawaniu jest podajnik 4-rolkowy oraz prowadnica teflonowa lub tańsza grafitowa w uchwycie spawalniczym. Wynika to z tego, że druty na bazie miedzi są zbyt miękkie i jest problem ze stabilnym podawaniem drutu do jeziorka, co może powodować powstawania por i odprysków, które należy później szlifować.

Uchwyt spawalniczy o długości nie większej niż 3m , chyba że posiadamy uchwyt typu push-pull.

Jeśli chodzi o gaz osłonowy to Argon 100% lub mieszanki M12 ,M13

Dobór parametrów lutospawania:
Lutospawanie jest metodą niskoenergetyczną więc prąd i napięcie łuku muszą być niskie. Profesjonalne efekty uzyskamy przy zastosowaniu spawarki z przygotowanymi programami ( liniami synergicznymi ) do lutospawania ( ang. brazing ). Ustawiamy tylko numer programu z tabeli, grubość materiału możemy naprawić karoserię. Szybko i profesjonalnie z zachowaniem warstwy cynku. Jeśli chodzi o gaz osłonowy to przepływ Argonu ok. 12l/min


Przykład listy programów do lutospawania Picomig 180 

 
 

 Typy połączeń przy naprawach blacharskich


 

Idąc krok dalej EWM w swojej ofercie posiada spawarkę dedykowaną do naprawa blacharskich

Lutospawanie EWM

Waluty

MASZ PYTANIE ?

32 721 85 31

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl