
Lutospawanie - metoda naprawy karoserii samochodowych
Lutospawanie w porównaniu do spawania metodą MIG/MAG wprowadza znacznie mniej ciepła w miejsce spawania co pozwala na zachowanie powłoki cynkowej oraz na nie odkształcanie się detalu. Lutospawanie zostało wymyślone w około 1990 roku, ale swoją popularność zyskało dopiero po tym jak przemysł samochodowy uznał, że tą metodą można naprawiać karoserię automobili.
W samochodach stosuję się najczęściej blachy galwanizowane cynkiem o grubości ok 20-80µm oraz aluminium. Temperatura wrzenia cynku to 907°C. Spawanie łukowe MIG/MAG wytwarza temperaturę ok. 1650°C co powoduje ze powierzchnia cynku ulega zagotowaniu i odparowaniu ( uwaga na gorączkę cynkową ) i element jest narażony na szybką korozję. Dodatkowo tak wysoka temperatura powoduje zmiany w strukturze materiału przez co nie jest on już tak wytrzymały. Po oczyszczeniu detalu z cynku i spawaniu, można korzystać z zabezpieczeń połączenia typu "zinc spray", ale zabezpieczenie jest niedostateczne. Z pomocą przychodzi metoda lutospawania. Korzystając z drutów miedziowych np. CuSi3, CuAl8 o zakresie temperatury topnienia odpowiednio: 910÷1025°C, 1030÷1040°C oraz niższych parametrów spawania zachowujemy warstwę cynku.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie spawarki do lutospawania.
Istotny elementem, a często pomijanym przy lutospawaniu jest podajnik 4-rolkowy oraz prowadnica teflonowa lub tańsza grafitowa w uchwycie spawalniczym. Wynika to z tego, że druty na bazie miedzi są zbyt miękkie i jest problem ze stabilnym podawaniem drutu do jeziorka, co może powodować powstawania por i odprysków, które należy później szlifować.
Uchwyt spawalniczy o długości nie większej niż 3m , chyba że posiadamy uchwyt typu push-pull.
Jeśli chodzi o gaz osłonowy to Argon 100% lub mieszanki M12 ,M13
Dobór parametrów lutospawania:
Lutospawanie jest metodą niskoenergetyczną więc prąd i napięcie łuku muszą być niskie. Profesjonalne efekty uzyskamy przy zastosowaniu spawarki z przygotowanymi programami ( liniami synergicznymi ) do lutospawania ( ang. brazing ). Ustawiamy tylko numer programu z tabeli, grubość materiału możemy naprawić karoserię. Szybko i profesjonalnie z zachowaniem warstwy cynku. Jeśli chodzi o gaz osłonowy to przepływ Argonu ok. 12l/min.
SPAWARKI DO LUTOSPAWANIA DOSTĘPNE W NASZYM SKLEPIE:
|
|
|
|
Mobilny migomat z podajnikiem drutu Picomig 180
|
Migomat z funkcją lutospawania
|
Przykład listy programów |
Idąc krok dalej EWM w swojej ofercie posiada spawarkę dedykowaną do naprawa blacharskich